Väder taktik !

30 09 2012

Hösten har börjat vädermässigt lite för blött. Brukar inte vara så kräsen med vädret men trevligare att cykla då det inte regnar och det är ju den allmänna orsaken för många att ställa in träningspass. På lördag skulle det regna från kl 11 och några skurar på morgonen skrämde väl bort några säkra kort från lördagens långpass. Men de som var med fick en riktigt bra pass i bra väder och vindar. Hade rekat på morgonen riktigt på lågtryckets väg nästan som under seglartiden då man förberedde sig till tävlingarna. Valde att föreslå en runda mot kusten söderut till Hörneforss och sedan in i landet. Efter 7-8 km fick vi en riktig skur och molnen framför oss såg inte torra ut… Helvetes jävlar skit, tänkte jag men sedan öppnade sig molnen och vi fick en riktigt bra väder resten av vår 4,5 timmars träning. Bra fart och god fika i Vännäs och sedan direkt efter fikat en ”McEven” för att få upp värmen och förbränningen. Lagtempo från Sörforss till travbanan i en fart som bara hälften ville vara med på.

Idag blev det tidig väckning för Maria skulle flyga med morgonflyget till Stockholm och sedan vidare på tisdag till Munchen och till Hintertux för läger. Jag tog en morgonträning på IKSU pga. regn ute. Satt på Wattbiken som lite variation denna gång. Två timmar och 5 x 7/3 med hyfsad bra watt belastning. På eftermiddagen blev vädret bättre och då gick jag till min ursprungsplan som var crosscykling och reka lite vägar och stigar. Benen var lite trötta så jag tog bilen till sportchefen i Sörforss och efter lite inspektion av hans nya cross stack jag på liten 25 km expedition. Peder var upptagen med annat och skulle träna senare ikväll. Ville kolla vägen från Sörforss till Berg och sedan från Strand till Rötjärn. Backigt och hyffsade väg trotts mycket regnande senaste tiden. Stigarna helt ok och fördel MTB men om jag klarade det med crossen då är det ok för alla andra. Skall ta ut gubbarna på denna sträcka någon kväll och skarva på med andra bra vägar. Testade Johans gamla slalomjacka som är extra vindtät framtill för de åker ju i kyla med högfatrt på träningarna. Funkkade riktigt bra och kommer säkert göra det annu bättre då det blir minus grader. Snart är det ju klädplaneringen halva passet…..