Tiderna ändras !

14 09 2012

Före cyklingen  och den stora alpina engagemanget som finns kvar fortfarande var seglingen den stora passionen. Då rajade vi runt på olika regattor runt hela norden och lite till. Ratan var en plats var det arrangerades många fina regattor pga. den fina hamnen och Tullgården var banketterna höll till. En ragatta kommer jag speciellt ihåg och då hände det många minnesvärda grejer. Då mötte jag första gången Tommy Swedin på tävlingsbanan och de var hårda möten mellan oss. Vi bevakade varandra från start till mål och började oftast med tjuvstar bägge två. Dessa fighter utvecklades till en lång kamratskap som lever fortfarande. På samma regatta blev vi kort på öl och brännvin (läs Koskenkorva=KK). Systemet öppnade i Umeå kl. 09.00 och starten i Ratan gick 10.00 och avståndet mellan Ratan och Umeå är 50 km…… Vi hängde på låset och handlade 5 falaskor KK och några flak öl. Bilen, min dåvarande M-B 450SL stod parkerad på trottoaren utanför systemet och efter att allt var nerpackad i cabriolens baksäte blev det full attak i 200km/h mot Ratans hamn med Roope som kartläsare. Där väntade en snabb motorbåt som tog mig och min navigatör Roope till Ronja-Rövardotter, som min båt hette då. Övriga besättningen hade allt klart för start. Hann ta 5 min startskottet, pissa och starta. Före starten hann vi också levererra två flaskor KK till kompisen Nisse Stafs från Vas i finland. Nisses tack skulle komma efter tävlingen. Vi vann tävlingen och sedan seglade vi till Nisse för att få lite utdelning av den levererade KK:an, men svaret var att det var redan slut…. Dessa minnen kom fram då jag cyklade till Ratans hamn  igår  efter Gamla Kustvägen med min vinter preparerad  cross och satt där och fikade i all lungn och ro och njöt av en annan typ av liv då varken öl ellet KK finns i förberedelser eller knappt under after race.. Så kan livet ändras med åldern och idrott, men minnena finns kvar. Vad som hänger kvar ändånär nog bil intresset utöver allt annat. Min favorit, nuvarande Audi får gå i pension snart för en ny Audi skall  beställas snart då det bara är möjligt. En annan fråga som är på tapeten är Vätternrundan, starta eller inte och i vilken klunga. Har i princip bestämt mig redan om inte något annat häftigt eller mindre häftigt kommer ivägen som ändrar planerna.

Ute är det ruskväder ikväll, som en gammal seglare gillar och med glädje ser jag att regnet ger sig lagomt tills det är dax för lång pass imorgon. Lång men lungt i distanstempo med GCK kompisarna.

 


Åtgärder

Information

Lämna en kommentar